Previous Page  71 / 120 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 71 / 120 Next Page
Page Background

DKIB MAGAZINE

2014 69

LINTEX TRANSPORT

“JUIST DOOR ONS VERVOERSGEBIED TE BEPERKEN EN

TE SPECIALISEREN, KUNNEN WE SNEL SCHAKELEN EN

BIEDEN WE EEN MEERWAARDE VOOR ONZE KLANTEN.”

Linden in de aanschaf van zijn eerste

eigen vrachtwagen, wat hem veel

meer zeggenschap gaf over zijn eigen

planning.

En bij die investering hield het

niet op. Vandaag de dag is Lintex

een vervoerder van zeecontainers

met 38 mensen op de loonlijst en

een wagenpark van 25 trucks en

46 containertrailers. Het bedrijf

beschikt over een overslagloods met

buitenterrein in Dordrecht, waar

wekelijks zo’n zestig containers

overgeladen worden. De planning

van al die logistieke bewegingen

doet Lintex zelf, zoals het bedrijf

wel meer zelf doet. Zoveel mogelijk

eigenlijk.

ZELF AAN DE KNOPPEN

Door de jaren heen heeft Van der

Linden geleerd dat hij als ondernemer

het beste tot zijn recht komt als hij

zelf aan de knoppen zit. “Ik ben

behoorlijk impulsief, maar ik neem

geen ondoordachte beslissingen. Ik

weet wat er speelt in het transport

en heb kijk op wat iets kost. Ik kan

snel schakelen, maar dan moet ik

daar wel de ruimte voor hebben.” Die

ruimte is er sinds hij vier jaar geleden

samen met zijn vrouw twee partners

van het eerste uur uitkocht en enig

aandeelhouder van Lintex werd. Als

zich nu een kans aandient - en Van der

Linden ziet nogal wat kansen - kan

hij daar direct naar handelen. Een

verademing voor iemand die in zijn

hoofd altijd twee stappen verder is dan

de rest.

Zo kon het gebeuren dat hij haast

overnacht besloot zes nieuwe trucks

met oplegger te kopen, gefinancierd uit

eigen middelen. “Wij besteedden nogal

wat ritten uit, maar dat drukte op

onze planning en op de opbrengst per

kilometer. Toen enkele leasecontracten

op het punt van verlopen stonden, was

de optelsom dan ook snel gemaakt.”

Met dezelfde gedachte kocht Leen

een 16-tons heftruck, zodat hij voor

het verplaatsen van containers geen

andere partij meer in hoefde te

schakelen. En zo kwam ook de eigen

dieselolieopslag er, waardoor Lintex

niet langer afhankelijk was van de

oliemaatschappijen. Dat Lintex ook

over een eigen werkplaats met fulltime

monteur beschikt, die alle reparaties

en zelfs keuringen zelf uit kan voeren,

zal u niet verbazen.

MEERWAARDE OP MAAT

Opvallend voor een bedrijf dat

onafhankelijkheid hoog in het

vaandel heeft, is het vrij kleine

klantenbestand. Lintex werkt,

adhoc-klussen daar gelaten, voor

slechts vier grote opdrachtgevers.

“Voor Tschudi Logistics doen wij alle

loodswerk. Voor ADB Cool Company,

een logistieke dienstverlener in

de fruitteelt, verzorgen wij het

magazijntransport van containers

op de lijn Rotterdam-Antwerpen.

De handelsonderneming B&S doet

met ons alle containerwerk van en

naar het dok en voor het Duitse

Overseas Logistics rijden wij

uiteenlopende containervrachten

naar het Ruhrgebied”, somt Van der

Linden op. “Je kunt denken dat we

heel kwetsbaar zijn, met slechts vier

opdrachtgevers. Maar dat is niet zo.

Wij hebben met onze klanten een

intensieve samenwerkingsrelatie

opgebouwd, die uit veel meer bestaat

dan enkel het transporteren van

containers van A naar B. Met onze

eigen loods, eigen containerheftruck

en eigen logistieke afdeling kunnen

wij meerwaarde op maat bieden. En

wij bieden service. Wij zeggen niet

‘morgen bent u de eerste’, maar lossen

altijd alles meteen op. Ook onze

specialisatie op het ‘buurtwerk’ helpt

mee. Teveel transportbedrijven rijden

veel te ver weg. Wij beperken ons tot

de Benelux en het Ruhrgebied, dat is

echt een specialisatie.”

Deze manier van denken en werken

heeft Lintex in 17 jaar tijd flink laten

groeien, maar wat hij in de toekomst

met Lintex wil, heeft Leen nog niet

helder voor ogen. “Ver vooruit plannen

maken heeft geen zin, want die

worden toch steeds weer ingehaald

door de realiteit”, zegt hij nuchter.

“Ik heb vroeger altijd gezegd: ‘Als

ik tien auto’s heb, dan is het genoeg.’

Maar het zijn er nu 25. Wat ik over

een aantal jaar daadwerkelijk bereikt

wil hebben hangt mede af van wat de

kinderen willen, maar daarvoor is het

nu nog te vroeg.”