DKIB MAGAZINE
2014 69
LINTEX TRANSPORT
“JUIST DOOR ONS VERVOERSGEBIED TE BEPERKEN EN
TE SPECIALISEREN, KUNNEN WE SNEL SCHAKELEN EN
BIEDEN WE EEN MEERWAARDE VOOR ONZE KLANTEN.”
Linden in de aanschaf van zijn eerste
eigen vrachtwagen, wat hem veel
meer zeggenschap gaf over zijn eigen
planning.
En bij die investering hield het
niet op. Vandaag de dag is Lintex
een vervoerder van zeecontainers
met 38 mensen op de loonlijst en
een wagenpark van 25 trucks en
46 containertrailers. Het bedrijf
beschikt over een overslagloods met
buitenterrein in Dordrecht, waar
wekelijks zo’n zestig containers
overgeladen worden. De planning
van al die logistieke bewegingen
doet Lintex zelf, zoals het bedrijf
wel meer zelf doet. Zoveel mogelijk
eigenlijk.
ZELF AAN DE KNOPPEN
Door de jaren heen heeft Van der
Linden geleerd dat hij als ondernemer
het beste tot zijn recht komt als hij
zelf aan de knoppen zit. “Ik ben
behoorlijk impulsief, maar ik neem
geen ondoordachte beslissingen. Ik
weet wat er speelt in het transport
en heb kijk op wat iets kost. Ik kan
snel schakelen, maar dan moet ik
daar wel de ruimte voor hebben.” Die
ruimte is er sinds hij vier jaar geleden
samen met zijn vrouw twee partners
van het eerste uur uitkocht en enig
aandeelhouder van Lintex werd. Als
zich nu een kans aandient - en Van der
Linden ziet nogal wat kansen - kan
hij daar direct naar handelen. Een
verademing voor iemand die in zijn
hoofd altijd twee stappen verder is dan
de rest.
Zo kon het gebeuren dat hij haast
overnacht besloot zes nieuwe trucks
met oplegger te kopen, gefinancierd uit
eigen middelen. “Wij besteedden nogal
wat ritten uit, maar dat drukte op
onze planning en op de opbrengst per
kilometer. Toen enkele leasecontracten
op het punt van verlopen stonden, was
de optelsom dan ook snel gemaakt.”
Met dezelfde gedachte kocht Leen
een 16-tons heftruck, zodat hij voor
het verplaatsen van containers geen
andere partij meer in hoefde te
schakelen. En zo kwam ook de eigen
dieselolieopslag er, waardoor Lintex
niet langer afhankelijk was van de
oliemaatschappijen. Dat Lintex ook
over een eigen werkplaats met fulltime
monteur beschikt, die alle reparaties
en zelfs keuringen zelf uit kan voeren,
zal u niet verbazen.
MEERWAARDE OP MAAT
Opvallend voor een bedrijf dat
onafhankelijkheid hoog in het
vaandel heeft, is het vrij kleine
klantenbestand. Lintex werkt,
adhoc-klussen daar gelaten, voor
slechts vier grote opdrachtgevers.
“Voor Tschudi Logistics doen wij alle
loodswerk. Voor ADB Cool Company,
een logistieke dienstverlener in
de fruitteelt, verzorgen wij het
magazijntransport van containers
op de lijn Rotterdam-Antwerpen.
De handelsonderneming B&S doet
met ons alle containerwerk van en
naar het dok en voor het Duitse
Overseas Logistics rijden wij
uiteenlopende containervrachten
naar het Ruhrgebied”, somt Van der
Linden op. “Je kunt denken dat we
heel kwetsbaar zijn, met slechts vier
opdrachtgevers. Maar dat is niet zo.
Wij hebben met onze klanten een
intensieve samenwerkingsrelatie
opgebouwd, die uit veel meer bestaat
dan enkel het transporteren van
containers van A naar B. Met onze
eigen loods, eigen containerheftruck
en eigen logistieke afdeling kunnen
wij meerwaarde op maat bieden. En
wij bieden service. Wij zeggen niet
‘morgen bent u de eerste’, maar lossen
altijd alles meteen op. Ook onze
specialisatie op het ‘buurtwerk’ helpt
mee. Teveel transportbedrijven rijden
veel te ver weg. Wij beperken ons tot
de Benelux en het Ruhrgebied, dat is
echt een specialisatie.”
Deze manier van denken en werken
heeft Lintex in 17 jaar tijd flink laten
groeien, maar wat hij in de toekomst
met Lintex wil, heeft Leen nog niet
helder voor ogen. “Ver vooruit plannen
maken heeft geen zin, want die
worden toch steeds weer ingehaald
door de realiteit”, zegt hij nuchter.
“Ik heb vroeger altijd gezegd: ‘Als
ik tien auto’s heb, dan is het genoeg.’
Maar het zijn er nu 25. Wat ik over
een aantal jaar daadwerkelijk bereikt
wil hebben hangt mede af van wat de
kinderen willen, maar daarvoor is het
nu nog te vroeg.”