Previous Page  13 / 120 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 13 / 120 Next Page
Page Background

DKIB MAGAZINE

2014 11

PORT OF ROTTERDAM

KANSEN

De Zeehaven van Dordrecht biedt

voldoende kansen om de komende

jaren zich verder te ontwikkelen tot een

sterke haven die zowel voor zee- als

voor binnenvaart interessant is om te

bezoeken. Door de geografisch ligging

ten opzichte van Rotterdam en de direc-

te nabijheid van diverse moderne droge

bedrijfsterreinen is de regio daarnaast

ook voor de logistiek een aantrekkelijke

vestigingsplaats.

Het Havenbedrijf gaat de gunstige

karakteristieken van het gebied de

komende jaren versterken door de in-

frastructuur continu te verbeteren en de

uitvoering van het Masterplan Zeehaven

Dordrecht. De Zeehaven wordt hierbij

actief ontwikkeld en langzaam getrans-

formeerd naar een gezonde haven, die de

regionale economie in de Drechtsteden

moet ondersteunen.

SAMENWERKING

Vanaf 1 januari 2013 is de samenwer-

kingsovereenkomst tussen Havenbedrijf

Rotterdam en de gemeente Dordrecht

volledig in werking. Het Havenbedrijf

Rotterdam neemt het (nautische) beheer,

de exploitatie, de ontwikkeling van de

Zeehaven én bedrijfsterrein Louter-

bloemen volledig voor rekening.

Het Masterplan Zeehaven Dordrecht

geeft antwoord op de vraag hoe het

Havenbedrijf Rotterdam in de periode

tot 2030 de ontwikkelingen in het gebied

ziet en koppelt dit aan een uitvoerings-

programma dat helder weergeeft welke

actie wanneer opgepakt dient te worden.

Door de zogenaamde Masterplancyclus,

blijft het altijd up-to-date en kunnen

veranderingen in markt of omgeving

direct worden vertaald in potentiële of

noodzakelijke ontwikkeling in de ruimte.

Daarbij wordt altijd gekeken naar de

beschikbare milieuruimte en capaciteit

van de infrastructuur. Het Masterplan

bevat een concreet uitvoeringsprogram-

ma waarin verantwoordelijke partijen en

planningen zijn vastgelegd.

AMBITIES IN HET MASTERPLAN

- Vergroten en versterken van de

haven gerelateerde bedrijvigheid in

het Zeehavengebied

- Verhogen van de ruimte-

productiviteit van de terreinen

- Verbeteren van het vestigings- en

investeringsklimaat

- Inzetten op duurzame

ontwikkeling

- Versterken van de relatie tussen de

Zeehaven met de omgeving

INFRASTRUCTURELE MAATREGELEN WDO

Vanuit de samenwerkingsovereenkomst Westelijke

Dordtse Oevers (WDO) worden diverse grote en

minder grote projecten uitgewerkt die de bereikbaar-

heid van de bedrijfsterreinen en de Zeehaven zullen

verbeteren en klaarmaken voor toekomstige ontwik-

keling. Onder de maatregelen vallen:

- aanpak verkeersknoop A16/N3

- nieuwe aansluiting bedrijfsterrein Dordtse Kil IV op

de A16

- verbreding Wieldrechtse Zeedijk, waardoor de be-

drijfsterreinen en de Zeehaven een betere onderlinge

verbinding krijgen.

BEREIKBAARHEID

De Zeehaven Dordrecht is een trimodaal knooppunt

aan het begin van het achterland van de Rotterdamse

Haven. De haven is prima gepositioneerd ten opzichte

van de A16, A15 en N3. Daarnaast bevindt zich in de

haven een stamspoorlijn waarop alle afzonderlijke

delen van de haven zijn aangesloten. De bereikbaarheid

over het water is door de ligging, op een kruispunt

van waterwegen, ideaal te noemen. Voor de zeevaart

geldt dat schepen tot 200 meter lengte en met een

maximale diepgang van 9,5 meter de haven kunnen

bereiken.

MONITORING

Het Havenbedrijf Rotterdam

monitort jaarlijks de capaciteit

en de intensiteit van de diverse

soorten infrastructuur (weg,

water, spoor). Daarbij worden

knelpunten in een vroeg stadium

aangepakt en worden nieuwe

ontwikkelingen direct getoetst

aan de beschikbare ruimte op

de weg, het spoor en in mindere

mate het water.