DKIB MAGAZINE
2014 11
PORT OF ROTTERDAM
KANSEN
De Zeehaven van Dordrecht biedt
voldoende kansen om de komende
jaren zich verder te ontwikkelen tot een
sterke haven die zowel voor zee- als
voor binnenvaart interessant is om te
bezoeken. Door de geografisch ligging
ten opzichte van Rotterdam en de direc-
te nabijheid van diverse moderne droge
bedrijfsterreinen is de regio daarnaast
ook voor de logistiek een aantrekkelijke
vestigingsplaats.
Het Havenbedrijf gaat de gunstige
karakteristieken van het gebied de
komende jaren versterken door de in-
frastructuur continu te verbeteren en de
uitvoering van het Masterplan Zeehaven
Dordrecht. De Zeehaven wordt hierbij
actief ontwikkeld en langzaam getrans-
formeerd naar een gezonde haven, die de
regionale economie in de Drechtsteden
moet ondersteunen.
SAMENWERKING
Vanaf 1 januari 2013 is de samenwer-
kingsovereenkomst tussen Havenbedrijf
Rotterdam en de gemeente Dordrecht
volledig in werking. Het Havenbedrijf
Rotterdam neemt het (nautische) beheer,
de exploitatie, de ontwikkeling van de
Zeehaven én bedrijfsterrein Louter-
bloemen volledig voor rekening.
Het Masterplan Zeehaven Dordrecht
geeft antwoord op de vraag hoe het
Havenbedrijf Rotterdam in de periode
tot 2030 de ontwikkelingen in het gebied
ziet en koppelt dit aan een uitvoerings-
programma dat helder weergeeft welke
actie wanneer opgepakt dient te worden.
Door de zogenaamde Masterplancyclus,
blijft het altijd up-to-date en kunnen
veranderingen in markt of omgeving
direct worden vertaald in potentiële of
noodzakelijke ontwikkeling in de ruimte.
Daarbij wordt altijd gekeken naar de
beschikbare milieuruimte en capaciteit
van de infrastructuur. Het Masterplan
bevat een concreet uitvoeringsprogram-
ma waarin verantwoordelijke partijen en
planningen zijn vastgelegd.
AMBITIES IN HET MASTERPLAN
- Vergroten en versterken van de
haven gerelateerde bedrijvigheid in
het Zeehavengebied
- Verhogen van de ruimte-
productiviteit van de terreinen
- Verbeteren van het vestigings- en
investeringsklimaat
- Inzetten op duurzame
ontwikkeling
- Versterken van de relatie tussen de
Zeehaven met de omgeving
INFRASTRUCTURELE MAATREGELEN WDO
Vanuit de samenwerkingsovereenkomst Westelijke
Dordtse Oevers (WDO) worden diverse grote en
minder grote projecten uitgewerkt die de bereikbaar-
heid van de bedrijfsterreinen en de Zeehaven zullen
verbeteren en klaarmaken voor toekomstige ontwik-
keling. Onder de maatregelen vallen:
- aanpak verkeersknoop A16/N3
- nieuwe aansluiting bedrijfsterrein Dordtse Kil IV op
de A16
- verbreding Wieldrechtse Zeedijk, waardoor de be-
drijfsterreinen en de Zeehaven een betere onderlinge
verbinding krijgen.
BEREIKBAARHEID
De Zeehaven Dordrecht is een trimodaal knooppunt
aan het begin van het achterland van de Rotterdamse
Haven. De haven is prima gepositioneerd ten opzichte
van de A16, A15 en N3. Daarnaast bevindt zich in de
haven een stamspoorlijn waarop alle afzonderlijke
delen van de haven zijn aangesloten. De bereikbaarheid
over het water is door de ligging, op een kruispunt
van waterwegen, ideaal te noemen. Voor de zeevaart
geldt dat schepen tot 200 meter lengte en met een
maximale diepgang van 9,5 meter de haven kunnen
bereiken.
MONITORING
Het Havenbedrijf Rotterdam
monitort jaarlijks de capaciteit
en de intensiteit van de diverse
soorten infrastructuur (weg,
water, spoor). Daarbij worden
knelpunten in een vroeg stadium
aangepakt en worden nieuwe
ontwikkelingen direct getoetst
aan de beschikbare ruimte op
de weg, het spoor en in mindere
mate het water.