DKIB MAGAZINE
2014
10
PORT OF ROTTERDAM
DE ZEEHAVEN VAN DORDRECHT IS ÉÉN VAN DE MEEST
LANDINWAARTS GELEGEN HAVENS WAAR ZEEVAART (TOT EEN
DIEPGANG VAN 9,5 METER) MET GEMAK KAN KOMEN. DOOR DE
STRATEGISCHE LIGGING TEN OPZICHTE VAN DE BELANGRIJKSTE
KNOOPPUNTEN VAN RIVIEREN, IS DE HAVEN TEVENS BIJZONDER
INTERESSANT VOOR BINNENVAART EN AANVERWANTE ACTIVITEITEN.
DE OUDE RELATIE TUSSEN BINNENVAART EN DE REGIO IS GOED
TERUG TE VINDEN IN HET GEBIED, MAAR STAAT ÓÓK ONDER DRUK
DOOR DE OPMARS VAN NIET-HAVEN GERELATEERDE BEDRIJVIGHEID
IN DE AFGELOPEN DECENNIA.
KNOOPPUNT
VAN VAARWEGEN
ZEEHAVEN DORDRECHT
Door het inzetten op een sterk
maritiem cluster voor de binnenvaart,
dry- en breakbulk én nat massagoed
krijgt de Zeehaven Dordrecht een
gezonde mix van diverse segmenten
die gezamenlijk de Zeehaven weer
zullen laten bloeien.
De ontwikkeling van de Zeehaven
van Dordrecht is een vertaling van de
Havenvisie 2030 op gebiedsniveau. In
de Havenvisie zet het Havenbedrijf
de koers uit voor de komende
decennia en blijft de Rotterdamse
Haven een belangrijke motor voor de
Nederlandse economie. De opgave
die voor de Zeehaven Dordrecht is
geformuleerd, richt zich vooral op een
efficiënter gebruik van de beschikbare
terreinen en het versterken en
aantrekken van haven gerelateerde
bedrijvigheid.
Zie:
www.havenvisie2030.nlGESCHIEDENIS EN TOEKOMST
De maritieme geschiedenis van Dordrecht gaat eeuwen
terug. Door het verkregen ‘stapelrecht’ in 1299 werd de
stad middelpunt van de Hollandse handel.
In de jaren ’50 van de vorige eeuw werd begonnen met
het aanleggen van de zeehaven. De totale oppervlakte
is circa 290 hectare. en de haven kent vijf afzonderlijke
havenbekkens, waarvan de Wilhelminahaven de
grootste is.
De in totaal circa 120 bedrijven genereren ongeveer
4.000 banen, waarbij naast de haven gerelateerde
bedrijven ook enkele kantoorfuncties en logistiek is
aan te wijzen.
De komende jaren wordt in de directe omgeving van de
Zeehaven flink gewerkt aan het ontwikkelen van droge
bedrijfsterreinen en de daarbij behorende versterking
van de weginfrastructuur. Dit als onderdeel van een
afgesproken maatregelenpakket Westelijke Dordtse
Oevers, waartoe ook de samenwerking tussen
Havenbedrijf Rotterdam en gemeente Dordrecht
behoort.