Previous Page  12 / 120 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 12 / 120 Next Page
Page Background

DKIB MAGAZINE

2014

10

PORT OF ROTTERDAM

DE ZEEHAVEN VAN DORDRECHT IS ÉÉN VAN DE MEEST

LANDINWAARTS GELEGEN HAVENS WAAR ZEEVAART (TOT EEN

DIEPGANG VAN 9,5 METER) MET GEMAK KAN KOMEN. DOOR DE

STRATEGISCHE LIGGING TEN OPZICHTE VAN DE BELANGRIJKSTE

KNOOPPUNTEN VAN RIVIEREN, IS DE HAVEN TEVENS BIJZONDER

INTERESSANT VOOR BINNENVAART EN AANVERWANTE ACTIVITEITEN.

DE OUDE RELATIE TUSSEN BINNENVAART EN DE REGIO IS GOED

TERUG TE VINDEN IN HET GEBIED, MAAR STAAT ÓÓK ONDER DRUK

DOOR DE OPMARS VAN NIET-HAVEN GERELATEERDE BEDRIJVIGHEID

IN DE AFGELOPEN DECENNIA.

KNOOPPUNT

VAN VAARWEGEN

ZEEHAVEN DORDRECHT

Door het inzetten op een sterk

maritiem cluster voor de binnenvaart,

dry- en breakbulk én nat massagoed

krijgt de Zeehaven Dordrecht een

gezonde mix van diverse segmenten

die gezamenlijk de Zeehaven weer

zullen laten bloeien.

De ontwikkeling van de Zeehaven

van Dordrecht is een vertaling van de

Havenvisie 2030 op gebiedsniveau. In

de Havenvisie zet het Havenbedrijf

de koers uit voor de komende

decennia en blijft de Rotterdamse

Haven een belangrijke motor voor de

Nederlandse economie. De opgave

die voor de Zeehaven Dordrecht is

geformuleerd, richt zich vooral op een

efficiënter gebruik van de beschikbare

terreinen en het versterken en

aantrekken van haven gerelateerde

bedrijvigheid.

Zie:

www.havenvisie2030.nl

GESCHIEDENIS EN TOEKOMST

De maritieme geschiedenis van Dordrecht gaat eeuwen

terug. Door het verkregen ‘stapelrecht’ in 1299 werd de

stad middelpunt van de Hollandse handel.

In de jaren ’50 van de vorige eeuw werd begonnen met

het aanleggen van de zeehaven. De totale oppervlakte

is circa 290 hectare. en de haven kent vijf afzonderlijke

havenbekkens, waarvan de Wilhelminahaven de

grootste is.

De in totaal circa 120 bedrijven genereren ongeveer

4.000 banen, waarbij naast de haven gerelateerde

bedrijven ook enkele kantoorfuncties en logistiek is

aan te wijzen.

De komende jaren wordt in de directe omgeving van de

Zeehaven flink gewerkt aan het ontwikkelen van droge

bedrijfsterreinen en de daarbij behorende versterking

van de weginfrastructuur. Dit als onderdeel van een

afgesproken maatregelenpakket Westelijke Dordtse

Oevers, waartoe ook de samenwerking tussen

Havenbedrijf Rotterdam en gemeente Dordrecht

behoort.