Previous Page  110 / 120 Next Page
Basic version Information
Show Menu
Previous Page 110 / 120 Next Page
Page Background

DKIB MAGAZINE

2014

108

SCHEEPVAARTBEDRIJF DARI BV

Dari staat voor Danny en Rino

Werkman, schipperszonen uit

Zwijndrecht. De broers begonnen

hun bedrijf in 2003 met het koppel-

verband Privilege en breidden dat

aanvankelijk voorzichtig uit naar drie

schepen. De laatste zeven jaar is Dari

uitgegroeid tot een vloot van dertig

binnenvaartschepen. “We hebben in

een neergaande markt geïnvesteerd

en hebben nu 180 personeelsleden”,

vertelt Danny Werkman.

Het grootste deel van de vloot bestaat

uit tankschepen, die zeeschepen

bevoorraden en mineralen en lichte

chemie vervoeren in het zogenoemde

ARA-gebied: Amsterdam,

Rotterdam, Antwerpen. Hoewel in

de binnenvaart sprake is van een

turbulente tijd heeft Dari met de

tankschepen in 2013

2,5 miljoen ton lading vervoerd.

De zes droge ladingschepen

vervoeren kolen en grind tussen

Rotterdam, Antwerpen en Basel.

RACELOODS

Alle schepen varen voor de eigen

bevrachter Swintrans, die net als

Dari is gevestigd in het kantoorpand

aan de Aventurijn, met uitzicht op

de Dordtsche Kil. Werkman: “Dit

pand is geboren uit een plan om met

vrienden een gezamenlijke raceloods

op te zetten, met producten voor de

motorracerij. Dat is uitgegroeid tot

3000 vierkante meter bedrijventerrein

met een loods van 1600 vierkante

meter, een zelfde oppervlak aan

kantoorruimte en 58 parkeerplaatsen.

De loods gebruiken we onder meer

voor opslag, want we bevoorraden

onze eigen schepen. De tweede

verdieping is nog te huur. Een mooie

locatie met zicht op de rivier.”

INVESTEREN IN GROEIENDE

VLOOT EN NIEUWBOUW

SCHEEPVAARTBEDRIJF DARI EXPLOITEERT

RUIM 30 BINNENVAARTSCHEPEN. EIND FEBRUARI

KWAM DE NIEUWSTE AANWINST IN DE VAART:

MTS MARTINIQUE, EEN DUURZAAM TANKSCHIP

VOOR HET BEVOORRADEN VAN ZEESCHEPEN

IN HET HAVENGEBIED VAN ANTWERPEN.

SCHOON SCHIP

Met de nieuwbouw van mts

Martinique heeft Dari bewust

gekozen voor duurzaamheid.

“Als je nu een nieuw schip bouwt,

moet je het goed doen. Dan moet

je inspelen op de toekomst en dat

betekent dus een schip dat zuinig

en schoon is.”

Mts Martinique (86 meter lang)

is uitgevoerd met een hybride

voortstuwing. “Traditioneel wordt

een schip gebouwd met veel pk’s,

die eigenlijk alleen nodig zijn bij

piekbelasting. In dit schip is de

motor en de generatorsets compleet

afgestemd op de vaarbewegingen

in de Antwerpse haven, met een

optimale verbranding en lage

uitstoot. Ik ben er echt trots op.

Complimenten aan de afbouwers

Trico, EMS, Oechies en Koedood,

allemaal bedrijven uit deze regio.”

Daarnaast investeert Dari

ook in de toekomst door via

beroepsbegeleidend onderwijs ruimte

te bieden aan jonge mensen, die

graag werkzaam willen zijn binnen

de scheepvaartsector.

“ALS JE NU EEN NIEUW SCHIP BOUWT, MOET JE

INSPELEN OP DE TOEKOMST EN DAT BETEKENT

DUS EEN SCHIP DAT ZUINIG EN SCHOON IS.”

Mts Martinique is

sinds eind februari

2014 in de vaart.

SCHEEPVAARTBEDRIJF DARI BV

Aventurijn 300, 3316 LB Dordrecht 078-7501630

www.daribv.com