DKIB MAGAZINE
2014
108
SCHEEPVAARTBEDRIJF DARI BV
Dari staat voor Danny en Rino
Werkman, schipperszonen uit
Zwijndrecht. De broers begonnen
hun bedrijf in 2003 met het koppel-
verband Privilege en breidden dat
aanvankelijk voorzichtig uit naar drie
schepen. De laatste zeven jaar is Dari
uitgegroeid tot een vloot van dertig
binnenvaartschepen. “We hebben in
een neergaande markt geïnvesteerd
en hebben nu 180 personeelsleden”,
vertelt Danny Werkman.
Het grootste deel van de vloot bestaat
uit tankschepen, die zeeschepen
bevoorraden en mineralen en lichte
chemie vervoeren in het zogenoemde
ARA-gebied: Amsterdam,
Rotterdam, Antwerpen. Hoewel in
de binnenvaart sprake is van een
turbulente tijd heeft Dari met de
tankschepen in 2013
2,5 miljoen ton lading vervoerd.
De zes droge ladingschepen
vervoeren kolen en grind tussen
Rotterdam, Antwerpen en Basel.
RACELOODS
Alle schepen varen voor de eigen
bevrachter Swintrans, die net als
Dari is gevestigd in het kantoorpand
aan de Aventurijn, met uitzicht op
de Dordtsche Kil. Werkman: “Dit
pand is geboren uit een plan om met
vrienden een gezamenlijke raceloods
op te zetten, met producten voor de
motorracerij. Dat is uitgegroeid tot
3000 vierkante meter bedrijventerrein
met een loods van 1600 vierkante
meter, een zelfde oppervlak aan
kantoorruimte en 58 parkeerplaatsen.
De loods gebruiken we onder meer
voor opslag, want we bevoorraden
onze eigen schepen. De tweede
verdieping is nog te huur. Een mooie
locatie met zicht op de rivier.”
INVESTEREN IN GROEIENDE
VLOOT EN NIEUWBOUW
SCHEEPVAARTBEDRIJF DARI EXPLOITEERT
RUIM 30 BINNENVAARTSCHEPEN. EIND FEBRUARI
KWAM DE NIEUWSTE AANWINST IN DE VAART:
MTS MARTINIQUE, EEN DUURZAAM TANKSCHIP
VOOR HET BEVOORRADEN VAN ZEESCHEPEN
IN HET HAVENGEBIED VAN ANTWERPEN.
SCHOON SCHIP
Met de nieuwbouw van mts
Martinique heeft Dari bewust
gekozen voor duurzaamheid.
“Als je nu een nieuw schip bouwt,
moet je het goed doen. Dan moet
je inspelen op de toekomst en dat
betekent dus een schip dat zuinig
en schoon is.”
Mts Martinique (86 meter lang)
is uitgevoerd met een hybride
voortstuwing. “Traditioneel wordt
een schip gebouwd met veel pk’s,
die eigenlijk alleen nodig zijn bij
piekbelasting. In dit schip is de
motor en de generatorsets compleet
afgestemd op de vaarbewegingen
in de Antwerpse haven, met een
optimale verbranding en lage
uitstoot. Ik ben er echt trots op.
Complimenten aan de afbouwers
Trico, EMS, Oechies en Koedood,
allemaal bedrijven uit deze regio.”
Daarnaast investeert Dari
ook in de toekomst door via
beroepsbegeleidend onderwijs ruimte
te bieden aan jonge mensen, die
graag werkzaam willen zijn binnen
de scheepvaartsector.
“ALS JE NU EEN NIEUW SCHIP BOUWT, MOET JE
INSPELEN OP DE TOEKOMST EN DAT BETEKENT
DUS EEN SCHIP DAT ZUINIG EN SCHOON IS.”
Mts Martinique is
sinds eind februari
2014 in de vaart.
SCHEEPVAARTBEDRIJF DARI BV
Aventurijn 300, 3316 LB Dordrecht 078-7501630
www.daribv.com