DKIB 2022

“Ja, een broodjeszaak. Die wilden we zo graag samen beginnen!”, begint Bianca haar verhaal. “Maar soms komt er iets op je pad en dan moet je snel beslissen. Dat gebeurde toen we de kans kregen om restaurant het Bevertje over te nemen. ‘Weet je het echt zeker dat je de horeca in wil?’, vroeg mijn man. Ik ben vanaf mijn elfde opgegroeid in het café van mijn ouders, dus ik wist wel een beetje hoe zo’n leven eruit ziet.” “Het thuisfront moet er achter staan”, vult Linsey aan. “Anders lukt het niet. Zeker niet als je – zoals ik – kleine kinderen hebt. We groeiden er in, en toen we in eind 2019 café-restaurant De Klander Muelen konden kopen, besloten we ook daar voor te gaan.” HET BEVERTJE Bianca: “Het Bevertje had een heel eigen klantenkring. Daarom wilden we de zaak niet te rigoureus veranderen. De vaste klanten moesten zich bij ons thuis blijven voelen. Een paar klassiekers van de menukaart hebben we ook gehouden. Je kunt in het Bevertje nog steeds de ossenhaas met champignons en de kippen- en kalfslever bestellen, waar het restaurant al om bekend stond. Maar dan wel met een moderne draai. Het terras achter de zaak hebben we omgebouwd tot een prachtige overdekte binnentuin. Ideaal voor feesten en partijen; andere klanten kunnen ook dan rustig dineren in het restaurantgedeelte.” Linsey: “Je kunt hier terecht voor alle soorten feesten en partijen tot tachtig personen. Voor een familiefeest voor de negentigste verjaardag van oma, een baby shower, maar ook voor een zakelijke borrel. Gedekte tafels of een buffet? Het kan allemaal. En wij zorgen voor een bijpassende versiering. Het de gasten naar hun zin maken, daar gaat het ons om.” DE KLANDER MUELEN “Toen we het café-restaurant kochten, wisten we natuurlijk niet dat we een paar maanden later dicht zouden moeten door corona”, vertelt Bianca. “Die onzekerheid, dicht-opendicht, je steeds afvragen: moeten we straks wéér dicht?, dat was het moeilijkste”, aldus Linsey. “Nu zitten we weer vol frisse moed. We gaan er weer voor! Kenneth Brand, mijn man, is het gezicht van De Klander Muelen. Hij is eigenlijk altijd op de vloer te vinden. Het is een heel andere zaak dan het Bevertje. Je ziet hier ook veel mensen komen voor de borrel of tapas. Op marktdagen komen er veel vaste klanten voor een kopje koffie of voor de lunch. Zij komen vaak ook voor een praatje. Er is veel werk aan de winkel, want we zijn alweer allerlei dingen aan het regelen voor komende evenementen.” “Het is een toplocatie”, zegt Bianca. “Mensen vinden het een prachtig terras. Het zit eigenlijk altijd vol. Wat ik zo graag zou zien, is dat het plein een echt horecaplein wordt. Zoals de markt in Breda. Waar zaken elkaar versterken.” DIE LUNCHZAAK? Linsey: “Ik durf wel te stellen dat er nergens zo hard gewerkt wordt als in de horeca. We hebben het samen altijd over de zaak, ook buiten het werk, ook tijdens de vakantie. In het eerste jaar van het Bevertje waren we zeven dagen in de week in de zaak. Maar ook nu is het enorm aanpoten. We hebben dringend extra handen nodig in de bediening. Want zonder voldoende personeel kan je niet alles doen wat je wil.” Zo druk, maar toch weet Linsey het zeker: “Die lunchzaak? Die komt er ooit gewoon. Ik zie de zaak al helemaal voor me!”  RESTAURANT HET BEVERTJE Johan de Wittstraat 49, 3311 KH Dordrecht • www.restauranthetbevertje.nl • info@restauranthetbevertje.nl CAFÉ-RESTAURANT DE KLANDER MUELEN Statenplein 149-150, 3311 NH Dordrecht • www.klandermuelen.nl • info@klandermuelen.nl "wat ik graag zou zien, is dat het plein een echt horecaplein wordt" DKIB MAGAZINE 2022 113

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=