DKIB MAGAZINE
2014 37
De Gemeente Dordrecht kreeg eind
jaren zestig na een economisch onder-
zoek door de Erasmus Universiteit het
advies om te stoppen met het toenma-
lige gemeentelijke overslagbedrijf aan
de ’s-Gravendeelsedijk. Gelet op de
schaalvergroting in de zeescheepvaart
en de groei van omliggende havens,
zou het bedrijf op een dergelijke loca-
tie niet of nauwelijks toekomst hebben.
Ondernemer J.C. Oosterwijk, aan-
nemer in zand en grind, zag er echter
wel brood in.”Met succes wist hij het
bedrijf een private doorstart te geven,
op te bouwen en klaar te stomen voor
de volgende generaties”, zegt Alain
Bornet met gepaste trots.
Het middelgrote bedrijf, met nog
twee vestigingen in Moerdijk en
zelfvarende drijfkranen in Rotterdam,
groeit gecontroleerd, want continuïteit
gaat voor het winstoogmerk. “Bij ons
werken hele generaties, we kennen
elkaar allemaal. De betrokkenheid
is heel groot en daardoor ook de
bereidheid om een stapje harder te
lopen als dat nodig is”, aldus Leo
Lokker, commercieel directeur. “Daar
gaan wij heel bewust mee om. We
voelen ons verantwoordelijk.”
BLIJVEN INVESTEREN
Ondanks de recessie investeert ZHD
Stevedores flink in uitbreiding. “Dat
kan door continue te blijven investeren,
verantwoord te financieren en met
name de risico’s te spreiden over een
grote productmix. Juist door te blijven
vernieuwen en uit te breiden, binden we
klanten aan ons”, aldus Leo Lokker.
Groei ervaart ZHD Stevedores in de
STUWADOORSBEDRIJF ZIET
VOLOP GROEIKANSEN
EENVOUDIG GEZEGD REGELT HET FAMILIEBEDRIJF
ZHD STEVEDORES HET LADEN EN LOSSEN VAN
(ZEE)SCHEPEN. BULK, STUKGOED EN CONTAINERS
WISSELEN HIER IN RAP TEMPO VAN PLEK. “WIJ
ZIJN EEN VAN DE EERSTE GEPRIVATISEERDE
BEDRIJVEN IN DE HAVENSECTOR”, VERTELT ALAIN
BORNET, ACHTERKLEINZOON VAN DE OPRICHTER
J.C. OOSTERWIJK EN DUS DE VIERDE GENERATIE
IN HET FAMILIEBEDRIJF.
combinatie van bulkoverslag met open
en overdekte opslag op haar terminals.
Ook ziet ZHD een belangrijke rol in
de op- en overslag van stukgoed en
containers ten behoeve van de Drecht-
steden. Leo Lokker: “De toekomstige
ontwikkeling van Dordtse Kil 3 en 4
betekent nog meer groeipotentie. Voor
deze locaties kan ZHD een belangrijke
rol spelen als inlandterminal voor de
aan- en afvoer van containers vanaf de
1e en 2e Maasvlakte. Dat kan zonder
enige last van mogelijke vertragingen
c.q. kosten op de periferie van Rotter-
dam, die in geval van aanlevering per
vrachtwagen kunnen ontstaan.”
“Om met die groei mee te gaan,
werken wij aan een breed gedragen
project waarbij een deel van de
Wilhelminahaven wordt gedempt.
Hierdoor krijgen wij de mogelijkheid
om zowel onze huidige bedrijfsvoering
uit te bouwen, als ook de lokale
Dordtse bedrijven beter te kunnen
faciliteren in de lokale aan- en afvoer
van containers en andere producten.”
“JUIST DOOR
TE BLIJVEN
VERNIEUWEN EN
UIT TE BREIDEN,
BINDEN WE
KLANTEN AAN
ONS.”
ZHD STEVEDORES
ZHD STEVEDORES
‘s-Gravendeelsedijk 175, 3316 AS Dordrecht 078-6111000
www.zhd.nl