DKIB 2017

DORDRECHT INLAND SEAPORT IS ER KLAAR VOOR DE REBRANDING IS ACHTER DE RUG, PLANNEN ZIJN GESMEED EN VERGUNNINGEN ZIJN BINNEN. DE KOMENDE JAREN GAAT DE SCHOP VRIJWEL CONTINUE DE GROND IN OM DORDRECHT INLAND SEAPORT TOT HOTSPOT VOOR DE MARITIEME MAAKINDUSTRIE, LOGISTIEK EN OVERSLAG VAN BULK UIT TE BOUWEN. “VOOR WIE PLANNEN HEEFT, IS HET NU HÉT MOMENT OM IN TE STAPPEN.” 10 DKIB MAGAZINE 2017 “Voor wie ambities heeft in de maritieme maakindustrie of andere maritieme of aanpalende sectoren, is het nu het moment om zich te melden in Dordrecht”, steekt Rik Dalmeijer, gebiedsmanager Dordrecht Inland Seaport, namens het Havenbedrijf Rotterdam, van wal. “Nu is er nog van alles mogelijk en is er voldoende ruimte beschikbaar om groei, innovatie en duurzame ontwikkeling een plek te geven. De interesse neemt echter elke week toe. Mooi, want Dordt heeft veel te bieden.” Dalmeijer duidt dan onder andere op het feit dat Dordrecht Inland Seaport integraal onderdeel uitmaakt van de Maritime Delta - Drecht Cities, één van de belangrijkste maritieme clusters ter wereld. “Aan klandizie, maar ook aan kruisbestuiving geen gebrek.” DIEP WATER Een andere USP is de unieke ligging van de haven van Dordrecht op het kruispunt van zeevaart, binnenvaart, spoor en weg. Dordrecht ligt zowel aan de Oude Maas als de Dordtse Kil. Binnenvaart- en zeeschepen varen in ongeveer drie uur vanaf de Noordzee en de terminals op de Rotterdamse Maasvlakte naar Dordrecht. En vanaf daar zijn er zowel per spoor, rijksweg, als binnenvaart, goede verbindingen met Moerdijk, Antwerpen en Duitsland. Die bereikbaarheid wordt ook door John van Belle, directeur van de Agro Delta Groep, genoemd als reden om zich er te vestigen. “Dordrecht heeft als voordeel dat je hier dicht bij de snelweg zit, dat je snel aanrijdt en ook weer snel onderweg bent. Bovendien hebben we hier diep vaarwater. We hebben bijna tien meter voor de kant.” MENTALITEIT Rutger Kouwenhoven, regional director Europe van kraanverhuurbedrijf Sarens, voelt zich nog om andere redenen thuis in Dordrecht. “De Dordtse mentaliteit spreekt ons aan, maar ook onze markt bevindt zich voor een groot deel in de Drechtsteden. We doen veel in de zware industrie en scheepsbouw, wat veel plaatsvindt in Zwijndrecht, Dordrecht, Sliedrecht en Papendrecht.” 11 HECTARE “Er is op dit moment nog zo’n 11 hectare van de 170 hectare tellende haven beschikbaar om direct, met of zonder kade, in erfpacht uit te geven”, aldus Dalmeijer. “De verschillende kavelgroottes en de spreiding van de toegestane milieucategoriën zorgen voor uiteenlopende mogelijkheden. Daarnaast zijn er ook diverse bedrijfspanden en loodsen te huur en te koop. Volop kansen in Dordrecht dus.” MERKAMBASSADEURS Voor de ontwikkeling van de nieuwe positionering en branding van de haven van Dordrecht nam het Havenbedrijf Judith Ploemen van Met Inspiratie uit Rotterdam in de arm. “De uitdaging was om de haven van Dordrecht neer te zetten als een ijzersterk merk, met aan de ene kant behoud van Dordtse eigenheid en het benadrukken van het onderscheid ten opzichte van Rotterdam. Anderzijds wilden we toch ook juist de verbinding benadrukken met het achterland en Rotterdam. De ligging in een van 's werelds sterkste maritieme clusters en de diepgang maken van Dordrecht Inland Seaport een unieke haven met een eigen propositie. Voor bedrijven is het een aantrekkelijke plek om te groeien en innoveren. Juist deze elementen worden in de nieuwe branding uitgelicht. Met de nieuwe naam wordt de toegankelijkheid voor zeeschepen tot in het achterland van Rotterdam benadrukt. Zowel regionaal als internationaal. Met de pay-off "Get's You Closer" willen we bedrijven laten weten dat dit de haven is die je verder brengt. Letterlijk verder het achterland in en dichterbij Rotterdam en klanten, maar ook verder qua groei, innovatie en duurzame ontwikkeling. Op die vlakken lopen de Dordtse ondernemers ook echt voorop. Het zijn geweldige merkambassadeurs voor deze prachtige haven.”

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=